Jan 18, 2010

Apa Maksud Tahaluf Siasi

anakMINANG04 »

salam

Moga dirahmati Allah,

1) Apa yang dimaksudkan dengan 'Tahalluf Siasi'?

2) Apa beza ia dgn perkongsian kuasa?

3) Apakah yang dibolehkan dalam 'tahallauf siasi' yang dibenarkan syara'?

4) Bagaimanakah perlaksanaan perkongsian kuasa yg berlaku skg ini??

Mohon pandangan dr pengamatan semasa dan ilmu saudara panel...terima kasih

wassalam


******************************************
thtl »

wassalam

al-Jawab:

1) Tahalluf siasi bermaksud 'kerjasama politik' di mana gerakan Islam memilih untuk bekerjasama dgn organisasi lain utk membina sebuah kerajaan. Idea tahalluf siasi dikemukakan oleh Sayyid Muhammad Rashid Ridha yang mengeluarkan kaedah tahalluf siasi: " Kita bekerjasama dalam hal-hal yang disepakati dan berselisih dalam hal-hal yang tidak disepakati." Idea ini kemudian dijadikan suatu strategi oleh Ustaz Hasan al-Banna dalam mengembangkan dakwahnya di Egypt.

2) Perkongsian kuasa ialah perkongsian dalam memerintah sesebuah negara jika parti yang memenangi kuasa tidak mampu mentadbir sesuatu negara kerana kekurangan sokongan majoriti (2/3 majoriti) dalam sistem demokrasi.

3) Tahalluf siasi yang dibenarkan syara' ialah kerjasama yang tidak menggadaikan prinsip2 utama syara', contohnya akidah dan perundangan (hudud). Dalilnya: Nabi SAW banyak membuat pakatan kerjasama dengan Bani-bani arab untuk menguatkan kerajaaan Madinah dalam menghadapi ancaman berterusan dari Musyrikin Quraisy.

4) Perkongsian kuasa yang berlaku sekarang ialah apa yang diamalkan oleh BN di mana UMNO bergabung dgn parti-parti lain untuk membentuk kerajaan dan menguasai 2/3 majoriti dalam parlimen.
Manakala tahaluf siasi dilakukan oleh PAS dengan menjalin kerjasama dengan parti-parti alternatif untuk mendapatkan kuasa politik.

Ruj:
1. syarh Risalah Ta'alim oleh Sa'iid Hawa
2. Fiqh Seerah oleh syaikh Muhammad al-Ghazali
3. Fiqh Seerah oleh TG Hj Abd Hadi Awang

sekian

2 comments:

Anonymous said...

siapa yang perlu mengetuai dalam tahaluf siasi, adakah parti dari gerakan islam atau parti lain?

Admin said...

dalam situasi politik masa ini tentulah partai yang menang kerusi terbanyak tapi tidak cukup majoriti untuk menubuh kerajaan...

Post a Comment