Dec 20, 2008

Perbuatan Menunjuk-nunjuk

Assalamualaikum…

Bagaimana Islam memandang kepada masalah berikiut :

“Seseorang guru itu sentiasa berpesan kepada murid-muridnya supaya berkelakuan baik… berakhlak mulia… dan bersopan santun… pada setiap masa… sama ada berada dalam kawasan sekolah… atau pun berada di luar kawasan sekolah… supaya imej sekolah akan menjadi “baik” di mata masyarakat…. Lebih-lebih lagi pada waktu-waktu tertentu seperti waktu perjumpaan antara ibubapa dan guru (PIBG), Hari orang-orang kenamaan hadir, sewaktu lawatan ke tempat-tempat lain dsb… Pelajar-pelajar ini akan diminta supaya menunjukkan akhlak yang terbaik kepada orang ramai…. Walaupun pada hakikatnya… ketika di luar waktu-waktu tersebut bukanlah akhlak sebegitu yang dimiliki oleh mereka”

Soalan ana … Bukankah hal sebegitu hampir kepada perbuatan menunjuk-nunjuk dan berbohong ? Atau… terdapat hasrat atau tujuan lain di sebalik arahan guru tersebut?

Wassalam

Ya, pendidikan non-Islamik atau berasaskan tradisi memang begitu, menutup aib dan dihiasi dgn penampilan lahiriah. Pendidikan Islam bukan begitu, apalah gunanya penampilan yg manis sedangkan tersembunyi hal yg buruk dan pahit.

Firman Allah SWt," dan tinggallah dosa yg nampak dan yg tersembunyi." alAn'am: 120

Pendidikan dan asuhan kanak2 disekolah spt juga pertumbuhan biji benih memerlukan gabungan persekitaran dan pendidik yg bermutu sebagaimana bijibenih yg memerlukan cahaya, baja, saliran dan penjagaan.
Sebagaimana Firman Allah tentang hamba-Nya Yusof AS:
"dan tatkala dia cukup dewasa, kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu." Yusof: 22

Sikap menunjuk-nunjuk dan hipokrit atau menutupi hakikat ini akan melahirkan manusia yg double standard, menutupi keburukan batinnya dgn lahiriah yg dilakunkan. (Dr Muhammad alGhazali, Jaddik Hayatak) WA

0 comments:

Post a Comment