Jan 17, 2009

Hantu

assalamualaikum..

1 - secare umumnye apekah sebenarnye itu yang dikatekan hantu seperti pocong, pelesit, pontianak?

2 - mengape ade orang yang ternampak dan ade yang tidak?

3 - menangkap gambar hantu dengan sengaje, adekah ianye benar dan logik?

jazakallahu khairan..

**********************
Dia macam ni.....


Islam definasikan makhluk halus yg mendiami bumi bersama manusia sebagai Jinn. Jinn pula ada ada tiga golongan macam manusia juga: muslim, munafiq dan kaafir. Jin kafir juga dikenali dengan syaitan. Itulah yg dijelaskan oleh Islam.

Kemudian masyarakat melayu memperkenalkan istilah hantu, ada masyarakat manusia menamakan 'Ghost", masyarakat arab menyebut "Ghoul". Istilah hantu atau ghost atau ghoul itu tidak jelas kerana ia ditokok tambah oleh pawang, dukun dan bomoh. Apa sebenarnya hantu atau ghost itu? Jika ia dari golongan jinn, maka kita terima, tapi kalau ia suatu makhluk yg lain dari golongan jinn, maka kita kena hati-hati kerana ia mungkin suatu takwil yg ada unsur khurafat.

ada yg berpendapat hantu adalah ruh orang mati, maka dia akan kembali dalam bentuk hantu. Jika ia mati secara zalim, maka ia akan kembali dalam bentuk hantu yg jahat, jika ia mati dgn mulia, maka ia kemabali dalam bentuk hantu yg baik (macam casper the friendly ghost)...Cth: perempuan yg mati kena rogol, maka ruhnya kembali semula dlm bentuk pontianak atau kuntilanak utk membalas dendam...pontianak, jika dipaku 6 inci ke tengkoknya, akan menjadi manusia...

Ini adalah bentuk cerita mengenai hantu yg menyalahi akidah.

Jadi hantu jembalang ni kalau ia adalah species jinn, maka ia diterima, tapi kalau ia didefinasikan oleh pawang dan dukun, maka kita kena hati-hati kerana ia ada unsur khurafat dan tahyul. Khurafat dan tahyul maksudnya suatu kepercayaan yg dibawa dari ajaran animisma atau ajaran pagan atau ajaran kuno yg berasaskan berhala dan hawa nafsu...di mana nenek moyang kita dulu tidak diberi pengetahuan akan agama langit..
sekian

0 comments:

Post a Comment