Dec 16, 2008

Mencari Peluang Utk Mati Syahid Kerana Kecewa

syawal19792002 »

salam

Frust sebab mati anak atau bercerai atau putus cinta. Lepas tu terbayang mati. Rasa nak bunuh diri-minta dijauhkan...terfikir pulak..dari mati macam ni, lebih baik pi letup bom di badan kat Israel. Kalau mati pun ada gak sumbangannya. Takpun pi cari syahid kat mana2 negara yang dok tengah tindas orang islam. Adakah keadaan macam ni dibenarkan oleh Islam?

wassalam



********************************************
pendekar »

Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta'ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama' yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta'ala dan seluruh muslimin. Amin.

Terima Kasih kepada Saudara Syawal di atas soalan yang diajukan .

Berkenaan dengan BUNUH DIRI dan juga SERANGAN BOM BERANI MATI , boleh diikuti jawapannya dan fatwa berkenaan dengannya dengan menaip perkataan “ BUNUH DIRI “ ataupun “ BOM BERANI MATI “ di Enjin Pencarian al-Ahkam ( Search Engine ) .

Adapun mengenai tindakan orang itu , maka itu semua bergantung kepada niat . Kalau niatnya kerana mempertahankan Islam dan demi mendaulatkan kalimah dan agama Allah Ta’ala , maka tidak syak lagi matinya adalah mati syahid .

Tindakan dia , yang pada asalnya kecewa kerana putus cinta , lalu beralih dan menukar niatnya untuk mencari CINTA ILAHI YANG HAKIKI dengan mencari peluang untuk mati syahid adalah satu usaha yang sangat terpuji .

Tidakkah Allah Ta’ala sendiri berfirman ? :

Ertinya : “ Dari kalangan lelaki – lelaki yang beriman itu , ada sekumpulan yang membenarkan perjanjian yang telah mereka materai dengan Allah ( untuk terus istiqamah menegakkan perjuangan Islam ) . Sebahagian mereka ada yang telah pun menemui mati syahid dan sebahagian lain pula menunggu – nunggu peluang untuk itu , dan tidaklah mereka mengubah perjanjian mereka itu ( untuk mati syahid sebagai mana kaum munafiqin yang suka melanggar janji ) ~ Surah al-Ahzab : 23 .

Bukankah Allah Ta’ala sendiri juga telah menawarkan satu “ bisnes “ yang sangat menguntungkan dengan firman – Nya ? :

Ertinya : “ Wahai orang – orang yang telah beriman ! , Mahukah kamu semua aku ( Baginda Nabi s.a.w ) tunjukkan satu jenis perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu semua daripada azab yang amat pedih ? { 10 } , Iaitu kamu semua beriman dengan Allah , Rasul – Nya dan kamu semua turut sama berjihad pada jalan Allah dengan harta – benda kamu dan diri – diri kamu . Demikian itulah , lebih baik untuk kamu jika kamu benar – benar mengetahui ( akan kebaikannya itu ) { 11 } “ ~ Surah as-Sof , ayat 10 – 11 .

Dan , tidakkah Allah Ta’ala sendiri selain daripada menggesa agar kita semua mencari peluang syahid , kita juga diingatkan dengan kejayaan yang amat besar ? :

Ertinya : “ Sesungguhnya Allah telah membeli ( menukar – ganti ) diri – diri orang – orang yang beriman itu dengan syurga . ( Itu disebabkan ) mereka itu berperang pada jalan Allah , lalu membunuh ( musuh – musuh agama Allah ) dan mereka juga turut terbunuh . Sebagai satu janji yang benar mengenainya sebagai mana yang pernah termaktub di dalam kitab Taurat , Injil dan juga di dalam al-Quran . Maka , siapakah lagi yang lebih menunaikan janjinya selain daripada Allah ? . Bergembiralah kamu semua dengan perniagaan yang kamu lakukan itu . Dan itulah sebenarnya satu kejayaan yang amat besar “ ~ Surah at-Taubah : Ayat 111 .

Walau bagaimanapun , niat amat penting untuk dibetulkan . Ini disebabkan ( sebagai mana termaktub di dalam sebuah hadist yang sahih dan juga di dalam Sirah ) adanya beberapa orang yang dianggap mati syahid dan sebenarnya mereka itu tidak mati syahid . Itu disebabkan NIAT mereka berperang adalah demi meraih nama ( agar disebut sebagai pahlawan ) dan seorang lagi mati disebabkan mempertahankan al-Madinah al-Munawwarah .

Nasihat kita kepada orang seperti itu ialah : Betulkanlah niat anda dan carilah KASIH dan REDHA ILAHI setelah anda kecewa di dalam mencari kasih – sayang manusia!!!

Mudah – mudahan kita semua diberikan peluang untuk mati syahid ataupun hidup dengan terus memperjuangkan Islam sehingga ia berdaulat di alam ini . Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

Sekian . Semoga ada manfaatnya bersama .
Wallahu A'alam Bis Sowab
Wahuwa Yahdi Ila Sabilir Rasyad

#~@~#~@~#~@~#~@~#~@~#~@~#

RUJUKAN & SARANAN PEMBACAAN

1 ~ TAFSIR al-JALALAIN
Oleh : Al-‘Allamah Imam Jalaluddin al-Mahalli rh & Al-‘Allamah Imam al-Hafiz as-Suyuthi rh .
ECS Software , Egypt

2 ~ TAFSIR al-QURTUBI ( RH )
ECS Software , Egypt

0 comments:

Post a Comment