Dec 30, 2008

Amalan Tanpa Niat

Salam
Kalau seseorang melakukan amalan-amalan harian seperti tidur, makan, buang air dan sebagainya tanpa berniat kerana Allah ataupun tidak berdoa ataupun cuma berniat untuk melakukan perbuatan itu tanpa me"relate"kan kepada Allah, adakah dia akan mendapat pahala hasil amalnnya itu?

Terima kasih...

_________________
Salam

Daripada Umar bin AlKhathob Abi Hafsin Amirul Mukminin RA Telah berkata:
Aku Dengar Rasulullah SAW bersabda :

Sesungguhnya segala amal itu dengan Niat. Dan Sesungguhnya bagi tiap tiap sesaorang itu apa yang ditujunya.
Barangsiapa yang Adalah hijrahnya kepada Allah dan Rasulnya, maka hasil hijrahnya diperolehi Allah dan Rasulnya.

Barangsiapa yang hijrahnya kerana habuan dunia nescaya ianya akan berhasil atau hijrah nya kerana seorang perempuan yang hendak dinikahi, maka hijrahnya berhasil di dalam apa yang tersirat pada hijrahnya.


Niat bertujuan membezakan antara ibadat dan tidak. Segala perkara yg baik/harus jika diniatkan kerana Allah akan mendapat pahala. Sekiranya tidak diniatkan maka tidaklah dia memperolehi apa2. Inilah pendapat Ibn Sam'ani yg dinukilkan oleh Ibn Hajar al-Asqalani dalam Fathul Baari. Lanjutkan bacaan sdr ke URL berikut:

SJ - 1881 : PERKARA-PERKARA YANG TIDAK MEMERLUKAN NIAT
0001. Hadis 1

Sekian. WA.

Wassalam

1 comments:

erieyn said...

salam ustazah,
sy nk ada sedikit kemusykilan.sy tdgar,kwn sy berkata, 'jika kita berkata sesuatu yg baik dgn niat,tanpa kita lakukan,kita akn mendpt pahala,tetapi,jika kita bekata,atau kluarkn perkara yg tidak baik dilakukan,contohnya"balik ni aku nk zina" tanpa mlakukan,itu tidak dosa..adakah betul?kerana setahu sy,wlaupun tidak dilakukan,tetapi ada niat tidak baik itu telah dosa..tolong jelaskn kemusykilan sy..terima kasih

Post a Comment