assalamualaikum..... ana ade satu kemusykilan. benarkah pintu IJTIHAD sudah tertutup ngan 4 mazhab ini syafie, hambali, maliki, hanafi? mengapa ini berlaku? apa yang dimaksudkan dgn QIAS pula? diharap kpd moderator atau sesiapa saja dapat menjawab soalan ini dangan hujah2 yang yaqin, InsyaAllah...... wassalam.
_________________
ziy@d
Salam
soalan pertama
Pintu ijtihad tidak pernah ditutup oleh mana-mana mazhab. Pintu ijtihad hanya ditutup kepada mana-mana dalil yg qat'ie dan cuba diistinbadkan hukumnya.
Contoh hukum yg sudah qat'ie:
1. Pengharaman memakan daging khinzir
2. Pengharaman meminum arak
3. Hukum hadd
Hukum2 sebegini dalilnya sudah bersifat qat'ie kerana ia adalah jelas tanpa ada samar2 dan tidak perlu lagi diijtihadkan ke atasnya. Malah menjadi haram ijtihad ke atasnya.
'ala kullihal, dalil2 yg masih bersifat zan diperbolehkan melakukan ijtihad. Namun demikian, perlu dipenuhi syarat2 ijtihad.
Yusuf Al-Qaradhawi dlm Kitabnya, Syari'atul Islamiyyah, menyebut (yg mafhumnya lebih kurang):
"ijtihad itu satu keperluan. namun demikian tidaklah kita meninggalkan warisan fiqh. tidaklah kita menolak syarh hadith ulamak terdahulu. apakah kita perlu memulakan syarh hadith dari kosong?"
Dlm kaedah disebut:
Taghayyirul Ahkam bi taghayyirul azminah wal amkinah - perubahan hukum berlaku di atas perubahan masa dan tempat.
Sbg contohnya, dahulunya ulamak berpendapat hukum merokok adalah makruh. ttp apabila kajian sains membuktikan sebaliknya, maka hukum merokok menjadi haram.
Islam bukanlah agama jumud, ia bersifat elastik sesuai dgn perkembangan semasa. Jgnlah pula dianggap elastiknya itu merubah islam kpd peredaran zaman sebaliknya ia membawa maksud hukum2 ijtihad perlu diperbaharui dgn tidak mengenepikan ijtihad yg terdahulu dan dgn kajian secara terperinci.
Soalan kedua:
al-qiyas dari segi lughawi membawak maksud al-taqdir atau ukuran dan persamaan. Ulamak usul dari segi istilah mengatakan ia membawa maksud spt berikut:
1. Menjelaskan hukum terhadap sesuatu perkara yg tidak ada ketetapan nasnya di dlm al-quran dan as-sunnah dgn membuat perbandingan terhadap sesuatu perkara yg
telah ditetapkan hukumnya berdasarkan nas (Athar al-adillah al-mukhtalif fi ha, Mustafa al-bugha)
2. Menyamakan masalah yg tidak jelas hukumnya dlm al-quran atau as-sunnah atau ijmak dgn masalah yg telah dijelaskan hukumnya di dlm salah satu dalil tersebut
berdasarkan persamaan 'illah hukum (Al-wajiz fi usul al-fiqh, Abd Karim zaidan)
qiyas mesti memenuhi 4 rukunnya. tanpa 4 rukunnya, maka qiyas itu menjadi bathil. antaranya rukunnya:
1. Asal
2. Hukum asal
3. Al-Fat'
4. Illah
Jenis2 qiyas:
1. Qiyas al-awla
2. Qiyas al-musawi
3. Qiyas al-adna
Ada aliran fiqh yg menolak kehujjah qiyas spt mazhab zahiri antaranya Ibn Hazm.
Sekadar ringkasan.
Al Quran Online
Kategori
Sponsor
Pautan Tajdid
-
-
-
-
-
-
*DUNIA *Islam diganggu golongan menyeleweng dari jalan lurus iaitu Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ). Kemunculan golongan seperti Syiah Rafidhah, Khawarij, Mur...
-
Inilah dia Pengarah ILIM (JAKIM). Apakah anda pelik untuk dia adakan FITNAH buat kesekian kalinya?
-
-
1. Adalah menjadi hak untuk mana-mana warga untuk berhimpun dengan aman demi menyatakan pendapat dan pandangan mereka. Hal ini dijamin oleh perlembagaan pe...
-
-
-
-
Belakangan ini, kata semesta kerap kali digunakan untuk sebuah kutipan mutiara. Sebagai pemanis, digunakanlah kata semesta agar tulisan dan kutipan terse...
-
-
Oleh Mohd Yaakub Mohd Yunus Apabila membicarakan tentang Hari Ashura yang jatuh pada tanggal 10 Muharam setiap tahun maka kita tidak dapat menghindarkan di...
-
Oleh: Halim Abdurrahman Halim Apa kata Dr.Yusof Al-Qaradawi berkenaan Istawa' Allah atas Arasy? Kata beliau: "Apabila kita mengarahkan diri kepada Allah S...
-
-
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment