Dec 21, 2008

Berzanji

Assalamualaikum...
Saya ada sedikit kemusykilan..Boleh tak ustaz terangkan dengan lebih detail mengenai amalan berzanji? Adakah ia dibolehkan di dalam Islam atau dianggap sebagai bidaah? Wassalam...


Wa'alaikumussalam

Alhamdulilllah. Kami akan cuba menjawab persoalan sdr dengan sedikit pengetahuan yang ada, Insyaallah.

Amalan berzanji (برزنجى) ini sangat masyhor dikalangan orang-orang Islam diNusantara, yang sering membaca Kitab Berzanji karangan Sheikh Ja'afar Al-Berzanji di sambutan-sambutan Maulid Nabi, Ma'al Hijrah dan juga cukur jambul. Diantara perkara-perkara yang terkandung didalamnya ialah kisah kelahiran Nabi Muhammad saw. Amalan berzanji ini juga dikenali juga sebagai Marhaban.

Pertama-tama kalinya, eloklah kita lihat amalan-amalan ini secara terbuka, dengan melihat isi kandungan sesuatu amalan dan di timbang dengan aqidah dan syariah islam itu sendiri. Rata-rata amalan-amalan ini mempunyai maksud dan tujuan yang baik. Cuma kaedah yang mereka gunakan itu, content/isi kandungan khususnya didalam Kitab Berzanji itu tidak selari dengan aqidah Islamiyyah. Perkara-perkara ini dilakukan kebanyakkannya secara sedar atau tidak. Dan mungkin juga ia disebabkan oleh faktor-faktor seperti:

1. Tidak mengerti apa yang diucapkan (eg:- Kitab Berzanji perkataan didalam bahasa Arab)
2. Tahu apa yang diucapkan, tetapi tidak tahu ia bertentangan dengan aqidah.
3. Taklid buta kerana ia dilihat sebagai suatu amalan yang baik
4. Amalan turun temurun - menjadi norma masyarakat tempatan

----------------

Disini sengaja kita mengelakkan dari menghukum secara umum amalan Berzanji , tetapi apa yang ingin kita keutarakan ialah dengan memetik beberapa bait-bait didalam buku berzanji dan kita lihat bersama. Diantara bait-baitnya ialah[1] :

وَلَمَّا اَرَادَ اللهُ تَعَالَى اِبْرَازَ حَقِيْقَتِهِ الْمُحَمَّدِيَّةِ

"Dan tatkala Allah hendak melahirkan (ke alam nyata) HakikatNya Muhammadiyah".

وَاُصَلِّيْ وَاُسَلِّمُ عَلَى النُّوْرِ الْمَوْصُوْفِ بِالتَّقَدُّمِ وَاْلاَوَّلِيَّةِ الْمُنْتَقِلِ الْغُرُرِ الْكَرِيْمَةِ وَالْحِبَاهِ.
"Dan lagi aku memohon kepadaNya moga-moga Allah mencucuri rahmat dan selamat kepada an-Nur yang Dia telah jadikan terdahulu daripada segala makhluk yang lainnya. Iaitu nur yang berpindah-pindah daripada satu dahi kepada satu yang mulia keadaannya, iaitu moyang-moyang Nabi sallallahu 'alaihi wa-sallam yang mulia sehingga dahi Abdullah ayahandanya".

نَتَوَسَّلُ اِلَيْكَ بِشَرَفِ الذَاتِ الْمُحَمَّدِيَّةِ.
"Dan kami (bertawassul) bermohon kepadaMu berkat kemuliaan hakikat al-Muhammadiyah".

وَبَعْدُ فَاَقُوْلُ هُوَسَيِّدُنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِالله بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ.
"Aku nyatakan bahawa Nur yang tersebut tadi itu akhirnya telah menjadilah Penghulu kita Saidina Muhammad (moga-moga Allah kurniakan kesejahteraan kepadanya) Saidina Muhammad itu ialah anak Abdullah, dan Abdullah itu anak Abdul Muttalib".

---------
Dilihat dari bait-bait syair berzanji yang dipaparkan diatas, ternyata konsep yang ingin dipertekankan diatas ialah Muhammad adalah dari NUR dan beliau merupakan ciptaan yang mula-mula sekali dijadikan. Kita juga dapat melihat betapa sirah Nabi saw itu dipertambahkan dan juga terdapatnya pujian-pujian keatas Nabi Muhammad secara lebih-lebihan (gulw) yang seolah-olah Nabi itu bertaraf Tuhan.

--------
Begitulah juga apa-apa bentuk syair, nasyid, zikir, lagu dsb yang mengandungi unsur-unsur yang tidak ada asalnya didalam Hadith dan Al-Quran seperti Nur Muhammad ini agar tidak diamalkan. Konsep-konsep ini akan mencacatkan aqidah kita sebagai seorang Islam yang benar-benar cintakan Nabi Muhammad saw, kerana ia bercanggah dengan aqidah islamiyah dan merupakan fahaman Bid'ah yang sesat.

wallahu 'alam

-wassalam-

Rujukan :

1. Ustaz Rasul bin Dahri. Kebatilan Dan Kemungkaran Berzanji & Perayaan Maulid Nabi saw. Johor Bahru : Jahabersa, 2001.

2.Zulkifli Mat Isa. jemahan Maulid Berzanji dan Daiba'i. Johor Bahru : Jahabersa.

1 comments:

elfan said...

suatu jawaban yang arif bijaksana, untuk lebih jelasnya bisa diikuti web ini:

http://mantankyainu.blogspot.com/2011/04/kesesatan-kesesatan-dalam-kitab.html

mohon maaf dan terima kasih.

wassalam ww

Post a Comment